avatar Ten blog rowerowy prowadzi waszkawaszka z miasteczka Białobrzegi, pow. białobrzeski. Mam przejechane 1227.71 kilometrów. Jeżdżę z prędkością średnią 12.76 km/h. Więcej o mnie.

Polecam też moją stronę:
www.wedrowki.radom.pl

Wykres roczny blog rowerowy waszkawaszka.bikestats.pl

Biegam i jeżdżę w Drużynie Szpiku :)

Moje albumy zdjęć:

stat4u

Białobrzegi - Wólka Domaniowska

Niedziela, 13 lipca 2014 · dodano: 12.08.2014 | Komentarze 0

Trasa: Białobrzegi - Sucha - Stawiszyn - Smardzew - Radzanów - Młodynie Dolne - Studzienice - Przytyk - Domaniów - Wólka Domaniowska - Młódnice - Krzyszkowice - Jarosławice - Oblas - Przytyk - Zameczek - Suków - Kaszewska Wola - Kaszów - Stara Błotnica - Stary Kiełbów - Nowy Gózd - Stare Siekluki - Kamień - Sucha - Białobrzegi

Przyszła niedziela i długo oczekiwana realizacja wycieczki rowerowej - tym razem zaplanowałem wcześniej, że udam się nad zalew w Domaniowie a na powrocie już tradycyjnie w porze obiadowej zawitam do Nowego Gozdu i wieczorem zawrócę ku Białobrzegom. Plan zrealizowany został idealnie. Lipcowa niedziela już od samego poranka zapowiadała się jako piękny zachęcający do różnych wojaży dzień. Nie mogłem się doczekać ruszenia w trasę. Około godziny 10 wyjechałem przez Suchą, Stawiszyn, Radzanów (nie będę kolejny raz szczegółowo wymieniał) do Przytyka. Nie licząc wcześniejszych krótkich przystanków na orientację mapy to w przytyku dopiero kwadrans po godzinie dwunastej cyknąłem pierwsze zdjęcie.

Nieopodal kościoła zorientowałem jeszcze raz mapę i udałem się w dalszą drogę w stronę zalewu. Warto wspomnieć, że ta wycieczka rowerowa była także małym rekonesansem w celu orientacji miejscówek połowu ryb z brzegu lub możliwości wynajmu łódki nad zalewem domaniowskim.

W dalszej drodze znowu we znaki dało mi się kolano i to niestety już po około 30 km trasy.. (chyba jednak opcja złego ustawienia siodełka wchodzi w grę i muszę się bardziej postarać z ergonomią na moim jednośladku..) Nie patrząc na kolano pomykałem dalej przed siebie oglądając niesamowite widoczki, które jak zawsze mocno utkwiły w mojej pamięci i na karcie sd smartfona :)

Nad samym zalewem zrobiłem krótką przerwę i zrobiwszy krótki owocny rekonesans wędkarza amatora postanowiłem udać się w drogę powrotną. Gdy wracałem i zatrzymałem się w Krzyszkowicach aby zorientować mapę zatrzymało się przy mnie pewne małżeństwo w samochodzie i poprosiło o wskazanie drogi na Przysuchę. Jak się później okazało Ci Państwo jechali z pod Krakowa aż do Gdyni i zabłądzili w okolicach Przytyka. Pomogłem jak mogłem wskazując na mapie jak skierować się do głównych dróg i udałem się w dalszy asfalting do Przytyka :) przed którym na chwilę odbiłem do Oblasu obejrzeć zrujnowany już mocno dwór Krasińskich z pierwszej połowy XIX wieku.

Dwór funkcjonował jako folwark leśny klucza Łaziska, nie posiadał dworu, dlatego Michał Grodziński zaadaptował na ten cel drewniany budynek leśniczówki. W 1915 r. dwór został spalony przez cofające się wojska carskie.W 1916 r. Michał Grodziński powrócił z niewoli i na potrzeby dworu przystosował budynek administracyjny. W latach 30-tych dwór został zmodernizowany, dobudowano piętro, od południa balkon i wejście pod filarami, a od strony parku taras z przedsionkiem. W lutym 1941 r. Grodzińscy opuścili Oblas na skutek wysiedlenia terenów dla Luftwaffe. Administratorem majątku został Ukrainiec Krasnomowiec. Od końca wojny do 1984 r. we dworze mieściła się filia Zbiorczej Szkoły Gminnej w Przytyku.

Przez Przytyk przyszło mi jeszcze zajechać do Zameczka myśląc, że uda mi się tamtędy przejechać w stronę Starego Gozdu bardziej wąskimi drogami, niestety wjechałem w jakieś blokowiska i musiałem zawrócić i w dalszą drogę udać się jak się później okazało nie bardzo ruchliwą drogą wojewódzką.

Kolejnym ciekawym punktem na trasie niedzielnej wycieczki był drewniany kościół Św. Jana Chrzciciela w Kaszowie zbudowany w 1661 r. Do środka sakralnej budowli niestety nie dane mi było wejść ponieważ drzwi wejściowe zostały zamknięte na głucho i w chwili tamtej nie chciało mi się szukać proboszcza (może zostawię wizytę w środku na inną okazję). Warto jednak wspomnieć, że wnętrze malutkiego kościoła kryje dużo ciekawych detali o których chętnie napiszę w przyszłości :)

Słońce prażyło dość mocna dlatego po krótkiej przerwie pojechałem dalej przez Starą Błotnicę, gdzie spotkałem swoją żonę Martę z kuzynką Małgosią, które to osoby także raczyły się przejażdżką rowerową ale na krótszym dystansie. Dalsza moja podróż to już obiadek u Teściów i powrót lokalnymi drogami wzdłuż trasy S7 do Białobrzegów.

Kościół pw. Podwyższenia Krzyża Świętego w Przytyku

Zalew w Domaniowie

Droga i tama nad zalewem

Jeszcze raz zalew

W stronę Wólki Domaniowskiej w celu rekonesansu wędkarskiego :)

Ciekawe mokradła

Chwila przerwy nad brzegiem zalewu

Jeszcze ostatni rzut oka na zalew i powrót do domu

Asfaltowanie

Figurka Świętego

W drodze do Jarosławic

Sanktuarium N.M.P. Wniebowziętej w Jarosławicach

Dwór Krasińskich z XIX w. (Oblas)

Droga przed dworem

Urząd w Przytyku

Kościoł Św. Jana Chrzciciela w Kaszowie z 1661 r.